|
1/5/2024 0 Opmerkingen Dit, dit is de wereld ...De daken met hun wirwar van antennes, het ronken van een vliegtuig in de nacht. 't Reclamebord dat telkens aan- en uitflitst; 't verkeerslicht waar ik dagelijks voor wacht. Dit, dit is de wereld, de wereld waar ik woon. Hier zijn de treden te zien van Gods troon. Wie hier om hoog klimt, vanuit het gedruis, ontwaart de contouren van 't Vaderlijk huis. Het flatgebouw met helverlichte vensters, dat schittert als een lichtzuil in de nacht. En daar omheen, veel hoger dan de huizen, oneindigheid en verre sterrenpracht. De hele wereld houdt Hij in Zijn handen. Hij spreekt in stilte en in stadsgerucht, van liefde en genade en erbarmen voor ieder die in wanhoop naar Hem vlucht. Miljoenen sterren wil Hij laten gloeien, als bakens in de golven van 't bestaan, om koers te kunnen houden naar de haven, aan 't einde van de wereldoceaan. Toen ik zes jaar oud was nam mijn moeder me mee naar een concert van het I.J.E. koor uit Rotterdam. Tientallen tieners en twintigers met een band en blazers. Ze zongen vol overgave liederen over de liefde van God en de woorden van Jezus in de wereld van 1974. Toen maakten vliegtuigen nog zware ronkende geluiden en bepaalde de wirwar van televisie- en radioantennes het straatbeeld.
Het optreden maakte een onuitwisbare indruk op me. We zaten op de voorste rij vlak achter de dirigent die op een tafeltje stond en zo vurig stond te springen dat ik gedurende het hele optreden bang was dat die tafel het zou begeven en de man zich een ongeluk zou vallen ☺️. Maar ik was als kind ook diep onder de indruk van het koor, de muzikanten en vooral de trompetten die zo majestueus door de kerk galmden. Het klonk voor mij alsof we even mee mochten luisteren naar een stukje van de hemel. Thuis draaide ik tussen mijn zesde en tiende levensjaar vaak de LP die we hadden gekocht bij het concert. Dit was het openingsnummer van kant A. En hoe jong ik ook nog was, dit lied deed me beseffen dat als je goed keek, met de ogen van je hart, er dwars door de zichtbare wereld heen nog een andere wereld, een andere werkelijkheid te zien is. De wereld van Gods Koninkrijk, Gods Troon en het huis van de Vader. Het huis waar Jezus een plaats voor ons aan het bereiden is. De plaats waar we echt thuis zullen zijn. De Plek waar we horen. Mede dankzij dit lied is mijn leven een reis geworden. Een reis door warme, mooie gebieden heen, maar ook een reis door koude, gure gebieden heen. Perioden van diepe verbondenheid met medereizigers, maar ook van eenzaamheid, wroeging en pijn. Maar hoe de reis ook is, de contouren van het Vaderlijk huis en de treden van Gods Troon zijn onveranderlijk als Bakens blijven staan in de verte. Ze komen langzaam steeds dichterbij. Dit lied valt misschien qua muziekstijl wat uit de toon op mijn YouTube kanaal, maar omdat dit het begin is van mijn muzikale levensreis mag het zeker niet ontbreken. Waar je ook doorheen gaat, blijf kijken met de ogen van je hart! Hou vol! Het komt goed 👊!!! Het huis van Onze Vader is bijna af! We zijn bijna thuis, de Vuurtoren wordt steeds duidelijker zichtbaar 🙏!!! En de regenboog staat nog steeds aan de hemel.
0 Opmerkingen
|
Waarom schrijf ik?Ik schrijf over de verschillen tussen karakters, binnenwerelden en innerlijke talen. Omdat ik geloof in respect voor de ander die anders is. En in luisteren naar die ander zonder oordeel.
Ik schrijf omdat ik zie dat polarisatie, oordeel, wantrouwen, verwijdering, vijandschap, eenzaamheid, onbegrip en karikatuurvorming zoveel kapot maakt. Het zit blijkbaar in ons. In mij. In jou. Ik schrijf omdat eerlijke liefdevolle en zoekende woorden een wapen zijn tegen ontwrichting, eenzaamheid, zonde, leugens en verbittering. Ik schrijf omdat we allemaal ongelofelijk complex zijn. Onze eigen binnenwerelden zijn vergelijkbaar met afzonderlijke universums. We kunnen onszelf en de ander nooit helemaal begrijpen. Maar wel steeds meer respecteren. Respect en naastenliefde is niet ingewikkeld. Het is een grondhouding. Maar die grondhouding kan je wel alles kosten. Ik schrijf niet omdat ik veel meen te weten of een voorbeeld ben. Verre van dat. Ik schrijf juist omdat ik zoveel niet weet, maar wel al tientallen jaren zoek en blijf zoeken hoe ik kán weten en wellicht daarmee een klein voorbeeld mag zijn. Al was het maar in het omgaan met fouten, pijn en strijd. Ik schrijf voor jou, wanneer je jezelf niet meer herkent in deze wereld en in de mensen om je heen. Dat is gruwelijk eng. Je bent niet gek. Ik bid dat er iets tussen mijn schrijfsels zit waar je wél iets in herkent van jezelf. Of dat jou helpt om oordeel los te laten. Vooral over jezelf. Ik schrijf omdat er altijd hoop fluistert. Altijd. Echt. Het vraagt oefening om het te horen. Ik hoor het soms ook niet meer. Dan ga ik schrijven ... herschrijven, zoeken naar woorden die 'kloppen'. Ik schrijf ook omdat ik zonder schrijven simpelweg zou stikken. Ik kan eigenlijk niet anders. Vergeef me. Je neemt me het meest serieus als je me niet té letterlijk serieus neemt. Mijn zinnen zijn slechts pogingen om één bepaald perspectief te schilderen in woorden. Tussen duizenden andere waardevolle perspectieven. En voor iedereen die ook schrijft of schildert: blijf schrijven. Blijf alsjeblieft schilderen. Zo blijf je leven. Archieven
Juni 2026
CategorieënAlles Autisme Autonomie Big Five Borderline Chronisch Psychisch Lijden Diagnostiek Diagnostische Dwaling DSM V Empathie Evangelie Geloof Gevoeligheid Herkenning Hertraumatisering Informatie Voor Naasten Johnny Cash Langdurige Problematiek Levensfasen Liefdesverdriet Lijden Mentale Gezondheid Misdiagnose Muziek Onmogelijke Keuzes Persoonlijk Psychologie Psychopathologie Relationele Ontwrichting Songteksten Stress Therapeutische Klik Therapiematch Trauma Uitgelicht Vriendschap Zelfreflectie |
Wil je meer weten over mijn werk als psycholoog, schrijver of muzikant? Kijk dan op één van mijn websites.
RSS-feed